Co je celozrnné pečivo?

Každý z nás u o nich slyšel, ale ne všichni vědí, co to vlastně znamená. O čem je řeč? O celozrnných výrobcích, tj. pečivu a dalších potravin vyrobených z celozrnné mouky. Je mnoho výrobků, které se vyrábí z obilovin. Zrna obilniny se rozemelou na mouku a z mouky se upeče pečivo. Pokud se nepoužije celé zrno, ale jen vnitřní část, jedná se o mouku bílou, ale pokud se rozemelou všechny části zrna, tzn. i otruby a klíček, jedná se o mouku celozrnnou.

obilniny

Mnozí si myslí, že celozrnné pečivo obsahuje celé čili nerozemleté zrno, ale není to tak. Jde o to, že se rozemele celé zrno i s otrubami, což je slupka zrníčka. Celozrnné pečivo, rohlíky, chleba nebo celozrnné těstoviny musí odpovídat normě, tzn. že podíl celozrnné mouky musí být více než 80%. Tohle nepoznáme podle barvy pečiva, ale jedině podle složení na obalu výrobku. Každý výrobek podléhá schválení zemědělské a potravinářské inspekci.

Celozrnné výrobky mají jednoznačně více vlákniny. Nejsou méně nebo více kalorické než bílé pečivo, ale zasytí nás, právě díky vláknině, na delší dobu. Určitě také více prospějí našemu střevnímu systému, který má vliv na celkové fungování našeho těla.

obilí

Stále posloucháme, jak se máme stravovat zdravě, jak máme ve své stravě hlídat podíl bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny, ale právě s vlákninou občas máme problém, protože ne všechny potraviny ji obsahují v dostatečném množství. Nedostatek vlákniny ve stravě s sebou přináší problémy s trávením a vyprazdňováním. Zařazením celozrnných výrobků do svého jídelníčku se vám podaří tyto zdravotní problémy eliminovat a nastavíte si fungující střevní systém. Celozrnné potraviny jsou v dnešní době běžně k dostání a měli bychom je zařazovat do svého jídelníčku. Prodlužují dobu, za jak dlouho budeme mít opět hlad a mají přímý vliv na bezchybné fungování našeho střevního systému.